Eftersom ADHD-beteende många gånger anses oacceptabelt i vårt samhälle, drabbas många barn med ADHD till slut av väldigt låg självkänsla och kan få begränsade sociala färdigheter. För att hjälpa dessa barn att få en känsla av värde och känna stolthet över sina prestationer krävs ett lagarbete. Laget bör omfatta barnet, föräldrar, lärare och vårdgivare.
De flesta klasser har en eller flera elever med ADHD-symtom. Därför är lärarens roll oerhört viktig för att upprätthålla en lugn och god studiemiljö i klassrummet. Här finns en mängd tips och goda råd till dig som är lärare.
Övervaka och fostra på ett lugnt sätt.
Ge uppmuntran.
Belöna mer än du kritiserar.
Beröm omedelbart allt gott uppförande och alla goda prestationer.
Hitta sätt att uppmuntra barnet.
Tipsen på den här sidan är en del av serien med läraranteckningar som skapades som ett resultat av samarbetsprojektet Sid Richardson Fellow School - University Collaborative Project, Texas A&M University-Corpus Christi och Corpus Christi Independent School District. Den utformades för att hjälpa lärare att hantera barn med ADHD i klassrummet.
Personerna på bilderna har inget med innehållet i texterna att göra.